چهار محال و بختیاری

استان چهارمحال و بختیاری با مساحت ۱۶۵۳۲ کیلومتر مربع در بخش مرکزی کوه های زاگرس واقع شده است. از شمال و شرق به استان اصفهان، از غرب به استان خوزستان، از جنوب به کهکیلویه و بویر احمد و از شمال غرب به استان لرستان محدود است.
این منطقه دارای یک درصد از کل وسعت ایران می‌باشد که در بستر سلسله جبال زاگرس واقع شده است. با وجود مساحت کم، ده درصد از منابع آب کشور را در اختیار دارد. به علت ماهیت کوهستانی مرتفع و قرار داشتن در مسیر بادهای مرطوب مدیترانه‌ای، این استان دارای بارش نسبتا مناسبی می باشد. ریزشهای جوی، برف و باران منشا سرشاخه‌های رودخانه کارون و زاینده رود هستند.

منطقه چهار محال و بختیاری با در اختیار داشتن طبیعت زیبا و بکر، در فصول بهار، زمستان و تابستان، پذیرای مسافران و توریست های داخلی و خارجی است و اکوتوریسم این استان از جاذبه‌های بارز آن محسوب می‌شود.

براساس آخرین تقسیمات کشوری در سال 90 استان چهارمحال و بختیاری دارای 7 شهرستان شهرکرد، بروجن، فارسان، لردگان، اردل،کوهرنگ و کیار،22بخش،45دهستان،31شهر و820روستا میباشد.

شهرکرد:قلعه چالشتر،کاخ سردار اسعد بختیاری،گرداب بن،پل زمانخان،مطقه حفاظت شده تنگه صیاد،منطقه شکار ممنوع شیدا،کوه جهانبین،طاق سنگی و کتیبه بکان جونقان،قلعه امیر مفخم شهرکرد،قلعه سردار جنگ،مسجد اتابکان،چشمه زنه هفشجان

                    08

حاشیه زاینده رود در سامان

تمامی مسیر حاشیه زاینده رود از سامان تا قراقوش (نزدیک سد زاینده رود) دارای مناظر زیبا و چشم نواز است که از ترکیب رودخانه، باغهای سرسبز دوطرف جاده و هوای پاک بوجود آمده است.ترکیب مناظر رود خروشان زاینده رود، پل زمانخان و طبیعت زیبای منطقه و نیز اقدامات انجام شده برای رفاه گردشگران، این ناحیه را از مهمترین قطبهای گردشگری استان قرار داده است.

 

026

پارک سرچشمه فرخ شهر

این پارک با مساحتی بالغ بر ۱۲۰۰۰۰ مترمربع دارای چشمه‌ای پر از آب و فضای سبز زیبا و چشم نواز و جنگلی است.

اولین چیزی که در بدو ورود به پارک چشم هر بیننده‌ای را خیره می سازد، آب نمای زیبای آن است که بر روی استخرها قرار دارد. اساس آبادانی و شکل گیری پارک سرچشمه فرخ شهر چشمه‌ای است به نام درژنو، که این چشمه در مسیر خود برکت و زیبایی و شکوفائی را به ارمغان آورده و جاذبه دلنشینی راآفریده‌است.

بخشی دیگر پس از عبور از پارک مسیر جوی‌های شهر را طی می‌کند و لطافت و سرسبزی را به درختان و گل‌های سطح شهر هدیه می‌کند.

018

چشمه سندگان

چشمه سندگان در روستای سندگان از توابع شهرستان لردگان قرار گرفته است. فاصله آن تا فلارد و مالخلیفه حدود 15 کیلومتر است و تا مرکز شهرستان 75 کیلومتر است.

نوع جاده دسترسی آسفالته است. اطراف چشمه باغ های بسیار زیبایی با درختان سیب معروفیت خاصی دارد.

017

منطقه نمونه گردشگری ارمند

اﻳﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ در ﻓﺎﺻﻠﻪ 52 ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮی ﺷﻬﺮ ﻟﺮدﮔﺎن واﻗﻊ اﺳﺖ. ﺟﻨﮕﻞ ﻫﺎی ﺑﻠﻮط، رودﺧﺎﻧﻪ ﺧﺮوﺷﺎن‫ارﻣﻨﺪ، و ﻣﺮاﺗﻊ ﻏﻨﻲ، از ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ وﻳﮋﮔﻴﻬﺎی ﻃﺒﻴﻌﻲ ارﻣﻨﺪ اﺳﺖ. جرﻳﺎن داﺋﻤﻲ و ﭘﺮ آب رودﺧﺎﻧﻪ‫ارﻣﻨﺪ اﻣﻜﺎﻧﺎت ﺑﺎﻟﻘﻮه ﻣﺴﺎﻋﺪی را ﺑﺮای ورزش و ﻗﺎﻳﻘﺮاﻧﻲ و  ماﻫﻴﮕﻴﺮی اﻳﺠﺎد ﻧﻤﻮده اﺳﺖ.

03

کوهرنگ

دشت لاله واژگون،چشمه دیمه،روستای سرآقاسید،آبشار شیخ علیخان،غاریخی چما،تونل کوهرنگ،چشمه کوهرنگ،پیست اسکی چلگرد،جنگلهای بلوط بازفت،پل خداآفرین،ایلراه پلکانی،ارتفاعات زردکوه،چشمه سرداب،چشمه پرک،چشمه مروارید،

09

بروجن

تالاب چغاخور،تالاب گندمان،گردشگاه سیاسرد،امامزاده حمزه علی،

010

لردگان

آبشار آتشگاه،چشمه برم،پارک جنگلی پروز،چشمه سندگان،امامزاده شهسوار،پل بارز،پل ارمند،جنگلهای بلوط،قلعه و حمام دشت پاگرد،قلعه زمانخان،

011

کیار

چشمه شلمزار

04

کاروانسرای شلیل

کاروانسرای شلیل که در فاصله 140 کیلومتری جنوب غربی اردل و در مرز خوزستان و چهارمحال و بختیاری واقع شده است، اثری مانا از تاریخ هزاران ساله مردان و زنان سرزمین بختیاری است که صدای زنگوله های کاروان های کوچنده را قرن ها در خود نهفته دارد. در این مجموعه کاروانسرایی بقایای ساختمانی و همچنین آثاری از صدها سال پیش برجای مانده است.

01

گرداب بن

آبگیر زیبای بن معروف به "گرداب بن" در حاشیه ی شهر بن و در پای کوهی به همین نام واقع شده است.امکانات ایجاد شده نظیر کمپ قایقرانی،اسکی روی آب،کالسکه سواری،سکوی نشیمن،آلاچیق،پارکینگ،جاده دسترسی مناسب و مناظر طبیعی(ترکیبی از کوه،آبگیر،چشمه سار و سایه سار درختان)این کانون را در ردیف گردشگاههای مهم استان قرار داده است.

48

طاق سنگی ها

طاق سنگی ها: مجموعه طاق های سنگی جونقان که به خان اوی به معنی کاروان سرای آبی معروف و در گویش ترکی محلی خان اوی بمعنی خانه خان است در فاصله ی 8 کیلومتری جنوب جونقان و در ابتدای دره ی تنگه ی درکش ورکش (مسیر شهرکرد – اردل) با شیوه ای خارق العاده به صورت خشکه چین و با استفاده از روش نخ کشی به شکل گهواره ای باز با نمای هلالی ساخته شده و از اهمیت خاص برخوردار است. این طاقهای قوسی تا عمق 7 متر ارتفاع دو و نیم متر و عرض سه متر ساخته شده که طی قرون متمادی در برابر زلزله های فراوان و سایر عوامل طبیعی تخریبگر مقاومت نموده است .این اثر در مدخل راه باستانی تنگ درکش ورکش به عنوان کاروانسرا-پاسگاه-راهدارخانه جادهای مورد استفاده قرار می گرفته   قدمت این بنا در زمان ساسانی تا ایلخانی بوده است.

014

بردگوری ها

بردگوری ها (سنگ گبری ها) قدیمی ترین آثارسنگی استان می باشند که به دوره ی ماد تا پایان دوره ی ساسانیان تعلق دارد . در دین زرتشت به علت اعتقادبه مقدس بودن خاک از دفن کردن اجساد خودداری نموده و آنهارا در محفظه های از سنگ که استودان ( استخواندان ) نامیده میشود ودر اصطلاح بختیاری به آنها بردگوری ( سنگ گبری ) اطلاق می شود ، قرار می دادند .

در خطه بختیاری در دل صخره ها ویا سنگهای عظیم فضاهایی با متوسط طول 30/3 و ارتفاع 20/1 متر ایجاد می کردند که دارای دریچه های مربع شکل و گاهی در سنگی بوده اند .این آثار به گونه ای تکی و یا چند تایی حفر گردیده و بیانگر فرهنگ تدفین در طول بیش از 1500 سال در منطقه و نفوذ مذهب زرتشت و پیروان آن در این خطه هستند.

013

سیاسرد

چشمه سیاسرد در 5 کیلومتری شهر بروجن قرار گرفته است. هوای خنک و مطبوع و درختان زیبا و کهنسال اطراف این چشمه مکانی بسیار زیبا برای تفرج و استراحت ساکنین شهر بروجن و سایر گردشگران بوجود آورده است. به طوریکه همه روزه و بویژه در روزهای تعطیل این مکان شاهد گشت و گذار تعداد زیادی از مسافران و گردشگران می باشد.

این تفریحگاه، دارای چشمه‌ای است که منابع آبی آن در زیر کوه سیاسرد واقع شده است. این چشمه در سالهای آبسالی دارای حجم آب زیاد و گوارایی است. در اطراف این چشمه، بنابه مقتضای پرآبی، باغها و ویلاهای زیادی ساخته شده و کوچه باغ‌های باصفایی را تشکیل داده‌اند. این تفریحگاه در تابستان، بعلت خنکا و مطبوعیت هوا، بسیار شلوغ شده و موردتوجه شهروندان شهرستان بروجن و همچنین تعداد زیادی از شهروندان شهر اصفهان و شهرستانهای تابعه آن، نظیر شهرضا، دهاقان، مبارکه، نجف‌آباد و… است. در فصل زمستان، پیست اسکی طبیعی و آماتور بر روی کوه سیاسرد توسط علاقه‌مندان برپا می‌شود.

02024

تنگ درکش ورکش جونقان

05

گردشگاه پیرغار

" گردشگاه پیرغار " در مجاورت روستای ده چشمه از توابع شهرستان فارسان ( در 5 کیلومتری جنوب شهر فارسان ) و  37 کیلومتری شهرکرد ( مرکز استان چهارمحال و بختیاری ) واقع گردیده  و وجود عوامل مختلف در این مکان ، شامل : سه سنگ نوشته تاریخی ( کتیبه ) ، چشمه پرآب، سایه سار درختان، آبشار زیبا، کوههای اطراف، هوای پاک و خنک و نیز غار موجود، باعث حضور روزانه صدها گردشگر در این محل مصفا می شود.

021

جهانبین

جهانبین از جمله کوه های بخش مرکزی استان چهارمحال و بختیاری است که در در جنوب غرب شهرکرد واقع شده است هفشجان و جونقان بصورت قرینه در دو دامنه شمال شرقی و جنوب غربی بخش مرکزی این کوه ، از نزدیکترین شهرها به این کوهستان هستند . جهانبین منطبق بر گسله اصلی زاگرس می باشد که از تنگ پردنگان – سورشجان در شمال غرب تا تنگ خراجی در جنوب شرق به طول تقریبی 25 کیلومتر و بیشینه پهنائی در حدود 10 کیلومتر کشیده شده است . قله جهان بین ۳۲۰۰ متر ارتفاع دارد و دارای چشمه های متعددی است. دامنه های این کوه در زمسنان پر از برف و در تابستان پر از گل وگونه های متعدد گیاهی است.

019

چشمه سرد آب رستم آباد

در 20کیلومتری شهراردل در استان چهارمحال وبختیاری و در 90 کیلومتری شهرکرد از کوهی به نام سفید دانه  در نزدیکی روستای رستم آباد چشمه ای از دل زمین می جوشد که نام آن چشمه سرد آب رستم آباد است .این چشمه از نظر حجم اب خروجی وعظمت زبانزد خاص وعام می باشد وجود این چشمه باعث بوجود آمدن باغات میوه فراوان ومناظر مصفا گشته  و طراوت خاصی را به منطقه داده است.

022

تالاب گندمان

012

قلعه چالشتر

قلعه چالشتر مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان شهرکرد، شهرچالشتر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۰۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

016

پیست اسکی چلگرد

این پیست از مکان‌های تفریحی – توریستی شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری می باشد.

این مکان برای ورزش اسکی، بسیار مناسب است، زیرا ریزش برف دراین مناطق بسیار زیاد است. پیست اسکی چلگرد تقریباً در 60کیلومتری غرب شهرکرد قراردارد. در چلگرد بعضی از سال‌ها به مدت 5 ماه از این پیست برای اسکی استفاده می شود است

07
کاخ سردار اسعد
کاخ سردار اسعد بختیاری در فاصله ی 42کیلومتری شهرکرد و در مرکز شهر جونقان واقع شده است.
015
آبشار شیخ علیخان
023
چشمه برم لردگان
چشمه زیبای برمدر مرکز شهر لردگان واقع گردیده و با شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری 150 کیلومتر فاصله دارد.
025
غار یخی چما

غار یخی چمایکی از بی‌نظیر و‌ کم‌نظیرترین نقاط گردشگری ایران در استان چهارمحال‌و‌بختیاری، برای بسیاری از گردشگران ناشناخته مانده است.

در فاصله 25 کیلومتری چلگرد در نزدیکی روستای شیخ‌علیخان یکی از نادرترین و اعجاب‌انگیزترین غارهای منطقه به نام غار یخی چما با قندیل‌های فراوان یخی واقع شده است.

 

06
پل تاریخی زمانخان
پل تاریخی زمانخان در مجاورت شهر سامان در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. تفکر اولیه ساخت پل در این مکان به دوره ساسانیان برمی گردد. این پل به دستور زمان‌خان یکی از سران ایل قشقایی که زمانی دامنه کوچ آنها تا منطقه می‌رسید بر روی رودخانه زاینده‌رود احداث گردید. دهکده سیاحتی زاگرس که دارای واحدهای اقامتی و مشرف به زاینده رود و پل زمانخان است در مجاورت این پل بنا شده است. قرار گرفتن این پل بر روی آبهای زاینده رود و وجود مناظر طبیعی چشمگیر اطراف در کنار اقدامات عمرانی انجام شده، این منطقه را به یکی از قطب‌های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری تبدیل کرده است.
08