شهرکرد

شَهرکُرد یکی از شهرهای جنوبی ایران و مرکز استان چهارمحال و بختیاری است. این شهر همچنین، مرکز شهرستان شهرکرد می‌باشد. شهرکرد در 97 کیلومتری جنوب غرب اصفهان قرار گرفته‌‌است. نام پیشین آن «دِهْکُرد» بوده‌است که پس از تبدیل به‌شهر، به‌نام کنونی تغییر نام داد. براساس آمار سال 1385 خورشیدی، جمعیت شهرکرد برابر با 131,612 نفر بوده‌است.

وجه تسمیه دهکرد (شهرکرد امروزی) در قرن هفتم هجری قمری تحت سلطه اتابکان فارس و لرستان بود. بعدها وسعت یافت و در شهریور 1314 شمسی از دهکرد به شهرکرد تغییر نام یافت. واژه «دهکرد» از دو بخش «ده» + «کرد» تشکیل شده‌است. بعضی‌ها معتقدند واژه «کرد» در حقیقت به معنی گله داری است چون شغل ساکنان اولیه این منطقه به علت داشتن مراتع خوب و سرسبز، غالباً گله داری بوده‌است. کلمه کرد در لغت‌نامه‌‌های معتبر فارسی نیز به معنی رمه‌دار است.

برخی بر این نظرند که این منطقه بدین خاطر دهکرد نام گرفته‌است که گویا در گذشته دسته‌ای از کردها در این‌جا ساکن بوده‌اند از این رو این منطقه را دهکرد نامیده‌اند. این استدلال به‌چند دلیل نادرست است. نخست آن که در لهجه دهکردی اثر قابل توجهی از کلمات کردی دیده نمی‌شود. دوم آن‌که ما با کلمه دهکرد در سایر مناطق کشور مواجه هستیم که اتفاقاً آن‌ها هم کرد نیستند؛ مثلاً منطقه دهکرد در بروجرد یا منطقه دهکرد در جیرفت.

البته به‌گفته برخی از اهالی این شهر، با توجه به اینکه در شهرکرد چه در قدیم و چه در حال کردین(نوعی بالاپوش نمدی که چوپانان لر به تن می‌کنند) تولید می‌شود، ابتدا به این مکان دهکردین و بعدها به خاطر راحتی کار، به آن دهکرد گفته شد.

Mellat